Literatuur over specifieke thema's m.b.t. filosofieonderwijs

Filosoferen is waardevol voor iedereen, maar voor bepaalde doelgroepen is het misschien wel extra waardevol. Op deze pagina vindt u enkele artikels over de toepassing van filosofie in specifieke contexten.

Katrien Schaubroek – Is het niet egoïstisch om met filosofie bezig te zijn?
De waarde van filosofie
De geesteswetenschappen moeten tegenwoordig vaak vechten voor hun bestaansrecht, en filosofie is daar zeker geen uitzondering op. Een krachtig artikel over de waarde (niet het nut) van filosofie. 
Op deze website vindt u het artikel.

Karen Faber – Filosoferen met pubers
Pubers en filosofie
Wie enige ervaring heeft met het opvoeden of onderwijzen van pubers, weet dat ze niet altijd open staan voor het beantwoorden van vragen. En toch bepleit Karen Faber in dit artikel dat een filosofisch gesprek juist voor pubers een enorme pedagogische meerwaarde kan hebben, vooral als het gaat om hun morele vorming. 
Hier leest u waarom.

Charlotte Blease – Philosophy can teach children what Google can’t
Technologie en filosofie
Dit opiniestuk bepleit het nut van filosofie in een snel veranderende wereld. Volgens de auteur kan filosofieonderwijs ons uitrusten met de noodzakelijke vaardigheden om conventionele wijsheden in vraag te stellen en zonder angst naar de toekomst te kijken.
Het hele stuk leest u hier

Leon Heuts – De lessen van Socrates voor vluchtelingenkinderen
Vluchtelingenkinderen en filosofie
In dit interview vertelt Soosan Boothe over haar ervaringen met het filosoferen met kinderen in een OKAN-klas in Nederland. De kinderen zelf komen ook zelf aan het woord en vertellen wat filosofie voor hen betekent. ‘Deze kinderen hebben niets meer, behalve één ding: hun gedachten.’ 
Hier kunt u het interview lezen. 

Mariska Jansen – Filosoferen helpt bij moeilijke kinderen
Filosofie en gedrags- en opvoedingsproblemen
Dit artikel gaat over filosofie als behandelmethode in een jeugdzorginstelling. Er komen veel praktijkvoorbeelden aan bod. Daarnaast vertellen hulpverleners hoe filosofie doorwerkt in hun werkwijze.
Het hele artikel kunt u hier lezen.