Filosoferen op de Sint-Pietersschool in Korbeek-Lo

In het kader van de UNESCO wereldfilosofiedag deden we een oproep aan leerkrachten om hun ervaringen met filosofie en filosoferen in de klas door te sturen. Iemand die dat deed, was Christine Vandenberg. 

 

Naam: Christine Vandenberg

Groep: derde leerjaar

School: Sint-Pietersschool (Korbeek-Lo)

Interesse in filosofie

“Vorig jaar heb ik voor het eerst twee vakken gevolgd aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte in Leuven (HIW). Als leerkracht van de lagere school leek het me zinvol om hiermee op eenvoudige manier aan de slag te kunnen.”

Meer informatie over filosofie studeren vindt u opdeze pagina

Filosoferen in de klas

Christine vroeg zich af wat er mogelijk is rond filosoferen met leerlingen van de lagere school. Ze merkte namelijk dat sommige leerlingen daar wel interesse in zouden kunnen hebben. Zo stelde een meisje van 8 iedere dag allerlei vragen aan haar moeder, waaronder:

– ‘Hoe is de wereld eigenlijk in elkaar gepuzzeld?’

– ‘Wie was er eigenlijk eerst op de wereld en hoe heeft die persoon alle woorden kunnen verzinnen?’

– ‘Wat is er achter de ruimte en hoeveel kilometer is dat?’

– ‘Wat is lucht?’

Filosoferen over humor

“Ik koos de lesvoorbereiding rond humor om voor het eerst een uurtje te filosoferen met mijn leerlingen. De kinderen luisterden geboeid en dachten langer na over een standpunt dan anders. Voor ik het wist waren we anderhalf uur bezig. Ze konden luisteren naar verschillende standpunten én probeerden elkaars standpunten ook echt te begrijpen. Verder viel me op dat ze het een prettig idee vonden dat er bij het filosoferen geen goede of foute antwoorden zijn.”

“Door de antwoorden die ze gaven liet ik voelen dat ik de leerlingen beter leerde kennen. Er groeide een soort wederzijds respect, niet alleen tussen mij en de leerlingen, maar ook tussen de leerlingen onderling. Het was ook verrassend hoe heel wat stille kinderen hier van konden meegenieten.” “Ik liet de leerlingen aan het einde kort opschrijven wat ze van het filosoferen vonden. 22 van de 24 kinderen vonden het ‘leuk’ of ‘superleuk’. Sommigen van hen vroegen of we dit dagelijks konden doen.”

Wie zich geïnspireerd voelt door het succes van Christine, kan eens een kijkje nemen op onze pagina met lesmateriaal voor filosoferen in het basisonderwijs