VEFO-handboekenreeks voor basis-, secundair en hoger onderwijs
Bij uitgeverij Plantyn (Mechelen) verschenen in 2008 onder impuls van VEFO vier boeken met uitgewerkte lessen en een didactisch totaalconcept voor filosofieonderwijs in de Vlaamse klassen: (1) een leidraad voor filosoferen in het basisonderwijs en (2) in het secundair onderwijs, (3) een inleiding in filosofische thema’s voor het vak filosofie in de derde graad van het secundair onderwijs (met een handleiding voor de leraar) en (4) een handleiding voor leraars of leraars in opleiding waarin de didactiek van filosoferen met kinderen en jongeren wordt uitgelegd.

Wat zit er achter de wolken? Leidraad voor filosoferen met kinderen
Leraren kunnen met dit praktijkboek meteen aan de slag met kinderen van 5 tot 12 jaar. Ze vinden er heel wat bruikbare tips en lesuitwerkingen voor de lagere school. De lessen zijn geïllustreerd aan de hand van praktijkervaringen.

Wat had je gedacht?
In dit praktijkboek laten twaalf verschillende auteurs zien hoe je binnen bestaande vakken uit het hele secundaire onderwijs kan filosoferen over filosofische thema's die de leerlingen aanspreken: taal, wiskunde, aardrijkskunde, zedenleer, natuurkunde, ....

Sofia, mijn lief
Sofia, mijn lief is een handboek voor het aparte vak filosofie in de hoogste jaren van het secundair onderwijs of in het voortgezet onderwijs. Bij Sofia, mijn lief hoort een aparte handleiding voor de leraar.

Klassevol filosoferen
Dit vierde boekdeel is bestemd voor leraren en iedereen die geïnteresseerd is in het in dialoog ‘zo goed mogelijk gebruik van de rede’. Het biedt noodzakelijke ondersteuning en achtergrond bij de drie andere delen en verwijst er regelmatig naar.